21 November 2009

Aiskrim Toyyibah & Isu Gelatin



Bagi yang meminati aiskrim, yang selama ini ragu-ragu akan sumber kandungannya, anda bolehlah mencuba aiskrim Toyyibah yang telah dikeluarkan oleh HPA pada bulan Mac 2009.

Ada beberapa persoalan yang sering didengar dan ada juga rungutan tentang aiskrim ini. Antaranya :-

1.Kenapa aiskrim ni mahal?

Kualiti asikrim ini adalah lebih tinggi berbanding kualiti aiskrim-aiskrim lain yang berada dipasaran dan yang paling penting adalah ia aiskrim yang mengandungi sumber yang halal. Tanpa Gelatin.

2.Gelatin tu apa?

Gelatin adalah bahan yang digunakan di dalam industri makanan dan perubatan kerana sifatnya unik. Kegunaannya diperluaskan ke dalam industri farmaseutika,kosmetik dan teknikal pula. Tanpa gelatin, sesetengah produk tidak dapat dihasilkan.
Terdapat 2 jenis gelatin. Gelatin ‘Type A’ kebanyakkanya didapati dari kulit babi. Gelatin ‘Type B’ pula didapati dari tulang-tulang dan kulit-kulit haiwan ‘bovine’ sperti lembu, kambing dan kerbau.

Bagi orang-orang islam, walaupun sumber gelatin itu dari sumber yang halal dimakan, harus dititik beratkan ia turut disembelih mengikut syarak.

Antara makanan mengadungi gelatin

1.Konfeksionari (Coklat,gula-gula)
2.Puding, kek dan pai
3.Gummi, Jeli, pastil berperisa
4.Yogurt, keju dan butter
5.Aiskrim
6.Pencuci mulut segera
7.Gula-gula getah
8.Produk-produk daging yang diproses
Gelatin digunakan dalam produk-produk di atas sebagai agen penstabil, agen penebal, agen pembuih, agen pelekat atau pengikat. Walaubagiman baiknya gelatin, soal halal atau haram perlu dititik beratkan. Sebab itulah aiskrim Toyyibah tidak mengandungi gelatin.

Sumber : Kosmo Online & Halalgelatin.com.my

P/S : Produk halal tanggungjawab bersama apa yang kita makan, itulah yang menjadi darah daging kita.

Sumber : KJPP Hpa Rompin

No comments:

Post a Comment